12 grudnia 2016

W poszukiwaniu nawigacji idealnej: Navitel Navigator GPS & Maps


Rosyjska nawigacja, która szturmem (ach, te skojarzenia) wdarła się na nasz rynek, oferując również dedykowane urządzenia (nawigacje, wideorejestratory). Sprawdźmy jak sprawuje się Navitel Navigator z autorską mapą Polski.

Navitel to jedna z nielicznych firm, które oferują własne mapy. Rynek należy do potentatów: Here (mapy Navteq), TomTom (TeleAtlas) - to dostawcy komercyjni, Google Maps i OpenStreet Map - ci udostępniają swoje mapy za darmo, choć map Google'a nie spotkamy w aplikacjach firm trzecich. Obok nich funkcjonują producenci lokalni, którzy tworzą mapy własnych krajów. I tu wyróżnia się Navitel, który z roku na rok rozszerza pokrycie swoich map o kolejne regiony świata.

Podstawowe informacje


Nawigacja Navitela to produkt płatny, konkretnie płatne są licencje. We wbudowanym sklepie znajdziemy mapy z trzech kontynentów: Ameryka, Azja, Europa, z czego Ameryka została potraktowana po macoszemu i reprezentują ją tylko cztery państwa południowoamerykańskie. Nas jednak bardziej interesuje Europa.

Mapy można kupować paczkami, jak w przypadku TomToma (np. Europa Zachodnia, kraje skandynawskie), niektóre państwa można też zakupić osobno (wśród nich Polskę). Cena pakietu z mapami całej Europy bez Rosji to 36 dolarów, Europa z Rosją to wydatek 40 dolarów. Kupno licencji lifetime z mapą Polski kosztuje obnecnie 55 zł, ale uwaga! licencja obejmuje tylko jedno urządzenie. W aplikacji trudno znaleźć informację, że jest to licencja wieczysta - potwierdzenie to udało mi się uzyskać dopiero w sklepie internetowym Navitela.

Dane mapy pochodzą z 3 kwartału 2016. Rozmiar mapy Polski to 382 MB.

Mapa jest czytelna, kolorystycznie zbliżona do map papierowych. Zaznaczono na niej obiekty trójwymiarowe, są również charakterystyczne dla dużych miast budowle, np. Wawel czy PKiN w Warszawie. Zoomowanie jest dość płynne, choć zdarzają się drobne przycinki podczas renderowania, nie jest to jednak uciążliwe. Ogólnie optymalizacja programu jest dość dobra - menu działa błyskawicznie, natomiast trochę czasu zabierają animacje, zwłaszcza po rozpoczęciu nawigowania dość długo trwa ustawienie widoku na poziomie ulicy.

Wyznaczanie trasy


Wyszukiwarka krokowa działa wyśmienicie: klawiatura jest duża i choć nie obsługuje polskich znaków, to miejscowości, które takowe zawierają, są wyszukiwane bezproblemowo. Program już po wpisaniu 2-3 znaków odgaduje intencje użytkownika i podpowiada trafne nazwy. Gdy mamy wpisać numer, klawiatura automatycznie przełącza się na numeryczną - drobiazg, ale znacząco przyspiesza wpisywanie adresów.

Mamy też wyszukiwarkę POI, niefortunnie nazwaną Najbliższe miejsce. Brakuje mi tu tylko pola wspólnego, w które można by wpisać dowolne zapytanie.

Działa też wskazywanie punktów na mapie, co zawsze lubię, bo czasem jest to wygodniejszy sposób wskazywania miejsca docelowego niż wpisywanie adresu (dotyczy szczególnie miejsc w tzw. dziczy).

Od niedawna program potrafi wyznaczać alternatywne trasy, lecz nie robi tego zawsze. Czasem, otrzymujemy tylko jedną, jedynie słuszną. Samo obliczanie trasy, niezależnie od odległości, trwa dość długo, a trasa kilkusetkilometrowa potrafi zająć aplikację na dobre kilkanaście sekund. Na plus dość sensownie wyznaczane trasy, na minus to, że czasy przejazdu bywają niepotrzebnie zawyżone. Do tras możemy dodać własne punkty pośrednie.

Imponuje liczba profili pojazdów, możemy wybrać samochód/motocykl, taxi, autobus, pojazd uprzywilejowany, kuriera, ciężarówkę. W razie potrzeby Navitel posłuży jako nawigacja piesza i rowerowa. W opcjach ustawimy omijanie dróg gruntowych oraz szereg innych mniej lub bardziej zaawansowanych opcji. Pod tym względem Navitel daje całkiem sporo fanom własnych ustawień.

Bez problemu ustawimy ostrzeżenia o przekroczeniu dopuszczalnej prędkości (z własnym progiem tolerancji) oraz o fotoradarach. Navitel pokazuje też korki i uwzględnia je przy obliczaniu tras, jednak ilość informacji jest znikoma w porównaniu z choćby TomTomem, o Google Maps nie wspominając.

Niestety, mapy nie są idealne. Zdarzają się błędy w oznakowaniu, co jeszcze nie jest wielkim problemem, ale już brak ważnego ronda istniejącego od kilku miesięcy, czy nierozpoznanie ulicy jednokierunkowej może mieć poważniejsze konsekwencje dla kierowcy (zwłaszcza ten drugi przypadek). Nie są to jednak błędy częste.

Prowadzenie


Nie mam większych uwag, oprócz tego, że zdarzyło się kilka błędów związanych ze złymi danymi mapy. Nie było problemów ze zgubieniem drogi, nawigacja też ani razu nie zgubiła sygnału GPS. Po zboczeniu z trasy próbuje zawracać, ale tylko gdy jest to uzasadnione, w innych przypadkach szybko wyznacza nową trasę zgodną z intencjami kierowcy.

Warto zwórcić uwagę, że w zależności od położenia telefonu (pion lub poziom) zupełnie inaczej zorganizowano informacje na ekranie. Podczas ustawienia horyzontalnego wszystkie dane zgrupowano na pasku po lewej stronie.

Zabrakło asystenta pasa ruchu z prawdziwego zdarzenia, to co producent nazywa asystentem to średnio czytelna strzałka w górnym rogu ekranu. To rozwiązanie wymaga większego zaangażowania kierowcy niż te w postaci osobnego paska z wizualizacją oddzielonych od siebie pasów.



Podczas jazdy autostradami Navitel automatycznie ustawia widok z lotu ptaka, co pomaga w oszacowaniu odległości, jaką mamy do pokonania (podobnie jest w iGo). Zmiany kierunków są sygnalizowane dużymi tablicami, które zapewniają wybór właściwej części jezdni.

Komendy wypowiadane przez 3 głosy do wyboru (jeden z nich należy do dziennikarza Zbyszka Urbańskiego, znanego z testowania gadżetów technologicznych) są jasne i wypowiadane z odpowienim wyprzedzeniem.

Filmy


Prezentacja:



Przejazd 1:



Przejazd 2 (częściowo po autostradzie):



Podsumowanie


Plusy:

  • prosty, płynnie działający interfejs
  • aktualna mapa Polski
  • dobre wyznaczanie trasy, trasy alternatywne
  • sporo własnych ustawień
  • tania licencja lifetime (ale tylko na jedno urządzenie)
  • bardzo szybka wyszukiwarka adresów

Minusy:

  • sporadyczne błędy mapy
  • lekkie przycinki podczas zoomowania mapy, wolno działające animacje
  • słaby asystent pasa ruchu



Ocena

7/10
Solidna nawigacja, która robi to co do niej należy.

Link do aplikacji w sklepie Play

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Proszę o zachowanie kultury w komentarzach.