18 sierpnia 2016

W poszukiwaniu nawigacji idealnej: Sygic


W moich poszukiwaniach nawigacji idealnej nadszedł czas na najpopularniejszą nawigację na Androida - Sygic. Co stoi za fenomenem tej słowackiej nawigacji? W tej recenzji próbuję odpowiedzieć na to pytanie.

Fenomen Sygica jest faktem. Gdybyście mieli jakiekolwiek wątpliwości, niech przemówią obrazy:


Zwróćcie uwagę na liczbę instalacji.


Na największym polskim forum Androida wątek o Sygic ma najwięcej odpowiedzi.

Co stoi za tym fenomenem? Otóż moim zdaniem kilka czynników:
  • Prostota obsługi: Sygic ma podstawowe ustawienia, dzięki którym wyznaczymy oczekiwaną trasę, a nie spędzimy pół dnia na zastanawianiu się co "robi" dany przełącznik. 
  • Ładny, minimalistyczny interfejs, który nie przytłacza informacjami. Rozmieszczenie informacji jest dobrze przemyślane, choć za tym upraszczaniem idą też pewne utrudnienia - aby wywołać pewne opcje trzeba kliknąć czasem ikonę menu, czasem ekran.
  • Niska cena licencji - już za 20 euro możemy mieć dożywotnią licencję na aktualizacje map i wszystkie funkcje niezbędne do nawigacji oraz kilka dodatkowych bajerów (np. HUD). Za traffic trzeba dopłacić, ale to nadal atrakcyjna oferta.
  • Dodatki - Sygic oferuje szereg drobiazgów, które zjednują mu sympatię użytkowników, np. HUD, DashCam, SOS.

Na liście tej powinna się znajdować również niezawodność i bezbłędność, ale całkiem świadomie tych cech nie wymieniłem. O tym za chwilę.


Podstawowe informacje


Wiecie już, że Sygic jest nawigacją płatną i wiecie, że jego ceny są konkurencyjne. Jako podkład wykorzystują mapy TomTom, które mają dobrą opinię. Użytkownicy Sygica raczej nie mogą narzekać na ich aktualność - aktualizacje przychodzą często. Dla porównania Here wciąż nie ma gliwickiego odcinka DTŚ ani fragmentu A1 koło Łodzi - w Sygicu obecne już od dawna.



Rozmiary map:

  • Polska - 196 MB
  • Czechy - 70 MB
  • Francja - 697 MB
  • Niemcy - 656 MB

Bardzo kompaktowe rozmiary, przyjazne zwłaszcza dla właścicieli smartfonów z niewielką pamięcią. Mapy są czytelne, a dostępność punktów POI, wraz z możliwością wyświetlania ulubionych kategorii - duża.

Płynność zoomowania jest bardzo dobra, cechuje je nawet zbyt duża czułość - ale tylko na mapie jednego kraju (tzn. kiedy ustawimy swoją lokalizację i z tego poziomu zbliżamy lub oddalamy mapę). Kiedy oddalimy mapę tak, by objęła cały kontynent, nagle cały interfejs zaczyna się zacinać i użytkownik traci kontrolę nad zoomowanym obszarem. Widać to wyraźnie na filmie z prezentacją (poniżej w sekcji Filmy).


W nawigacji dostępny jest jeden nagrany głos żeński (Aleksandra), można też wybrać syntezę mowy - wtedy wypowiadane są też nazwy ulic i numery dróg. Sygic umożliwia ustawienie ostrzeżeń przed fotoradarami oraz różnego rodzaju niebezpieczeństwami (ostry zakręt, przejazd kolejowy).

Na mapie w większych miejscowościach budynki przedstawiono w 3D, bardziej charakterystyczne obiekty mają rzeczywisty wygląd i są przedstawione w kolorze.


Wyznaczanie trasy


Wyszukiwarka pozwala wpisać adres celu z podziałem na państwo, miejscowość lub kod pocztowy, ulicę, nr domu. Zamiast ulicy możemy wyszukać konkretny punkt z listy POI i tu mamy do dyspozycji wyszukiwarkę wbudowaną w program oraz bazy online: Foursquare, Trip Advisor i Viator (jest to usługa Trip Advisora umożliwiająca rezerwację biletów do różnego rodzaju miejsc turystycznych, czy choćby rezerwację stolika w restauracji). Co więcej, Sygic jest też podłączony do bazy Ubera, jest więc w stanie podać przybliżoną cenę przejazdu w usłudze Uber.

Podczas planowania trasy możemy dodać ogromną liczbę punktów pośrednich. Nie wiem jaki jest limit, ale 10 dodacie bez problemu. Ogromny plus dla Sygica.

W ustawieniach wyłączycie drogi gruntowe, ale nie liczcie na zbyt wiele opcji planowania - to nie Automapa, ani choćby iGo.

Samo obliczanie trasy jest szybkie, pod warunkiem, że dotyczy niewielkiej odległości. Im dłuższy dystans, im więcej państw po drodze, tym dłuższy czas na obliczenia. Co gorsza, zmniejsza się też liczba proponowanych tras alternatywnych. Najczęściej mamy do dyspozycji dwie trasy, ale przy długich odcinkach Sygic proponuje tylko jedną.




Prowadzenie


Ekran podczas prowadzenia jest zaplanowany bardzo dobrze. Czytelność wszystkich informacji stoi na bardzo wysokim poziomie i zbliża się do tego co prezentuje Here. Nawigacja sygnalizuje ograniczenia prędkości (które pojawiają się także na linii drogi przed nami, co jest bardzo fajnym pomysłem - już z daleka widać, że zbliżamy się do ograniczenia), oferuje podgląd skrzyżowań (w okienku po prawej stronie. Asystent pasa ruchu został zrealizowany inaczej niż u konkurencji: zamiast poziomego paska jest to okienko w lewym górnym rogu wyświetlający strzałki o odpowiednim kształcie. Jest to właściwie namiastka asystenta, nie pokazuje on, który pas należy zająć. Informacja o kolejnym manewrze, umieszczona poniżej, jest zbyt mała i w trakcie jazdy trudno ją dostrzec.



Sama jazda nie sprawia kłopotu, ekran jest czytelny, wskazania jednoznaczne. Również lektor spełnia swoją rolę - czytają wskazówki głośno i wyraźnie. Zdarzało się jednak, że komendy przedstawione na mapie rozmijały się z tymi wypowiadanymi przez Aleksandrę, i to zawsze na niekorzyść lektorki. Takie wpadki powodują konieczność zerkania na mapę na każdym skrzyżowaniu.  


Dodatki


Oto najciekawsze dodatki, które dostajemy w cenie nawigacji:

  • DashCam - nagrywanie obrazu przez kamerkę smartfona podczas nawigacji, taki uproszczony wideorejestrator. Nagranie ma rozdzielczość 720x480 px i nie można jej w żaden sposób zmienić. Nie ma też ustawień dotyczących długości nagrań i ich automatycznego nadpisywania. Jakość nagrania jest przeciętna i raczej trudno mówić o zastąpieniu przez Sygic profesjonalnego wideorejestratora.
  • HUD - uproszczona nawigacja wyświetlana na szybie (film z przejazdu).
  • SOS - szybkie wyszukiwanie najbliższego szpitala, posterunku policji, stacji paliw czy apteki. Całkiem przydatna funkcja.



Filmy

Prezentacja z głosem:



Przejazd:



DashCam:






Podsumowanie


Plusy:
  • łatwa obsługa, ładny minimalistyczny interfejs
  • atrakcyjna cena licencji lifetime
  • dużo dodatkowych funkcji
  • dodawanie punktów pośrednich 
  • mała waga map
  • stabilne prowadzenie
  • aktualne mapy TomTom


Minusy:
  • nieprzewidywalne zachowanie podczas zoomowania
  • potrafi się przywiesić
  • drobne błędy komend głosowych w trakcie nawigowania
  • brak asystenta pasa ruchu z prawdziwego zdarzenia


Ocena


8/10

Bardzo wygodna i łatwa w obsłudze nawigacja dla niezaawansowanych użytkowników. Dużo zawartości za niewygórowaną cenę.

Link do aplikacji w sklepie Play

3 komentarze:

  1. Anonimowy19.8.16

    Test trochę po łebkach :)
    Ogólnie Sygic jest ładny i ergonomiczny ale często wyznacza dziwne trasy (i nie pomaga zmiana typu nawigacji) i ma kiepską i nieaktualizowaną bazę fotoradarów - praktycznie co wieś i większe skrzyżowanie twierdzi, że mamy przed sobą "photo-makera", a jak już naprawdę jest jakiś radar to wesoło milczy :)
    Ma także dziwny sposób sprawdzania usług - mimo, że mam wersję full-wypas na cały świat to nie potrafię np. zmusić go do pokazywania cen benzyny na stacji benzynowych (a tak reklamują tą usługę)

    OdpowiedzUsuń
  2. Całkowicie popieram recenzję powyżej. Mało tego po ostatniej aktualizacji prowadzenie do celu w Sygic na dłuższych trasach ( 200-300 km)jest nawet o godzinę różnicy w porównaniu z Google maps, tzn Google Maps prowadzi szybciej. Najpierw byłem tą nawigacją zachwycony zrezygnowałem na jej rzecz z Automapy (cena AM ), ale teraz coraz mniej jej ufam

    OdpowiedzUsuń
  3. Wyznaczanie nawet prostych tras to pomyłka, proponuje objazdy na prostej drodze, nie widzi krótszych i lepszych tras, gdzie AM i Google nie mają żadnych problemów. Szkoda, bo nawigacja ma potencjał.

    OdpowiedzUsuń

Proszę o zachowanie kultury w komentarzach.