13 lipca 2016

W poszukiwaniu nawigacji idealnej: iGo Navigation


Po latach dominacji na rynku biznesowym, nawigacja iGo jest wreszcie dostępna dla klientów indywidualnych - krótko mówiąc każdy może wreszcie zainstalować iGo na swoim smartfonie z systemem Android. Poniższa recenzja odpowie na pytanie czy warto.

iGo tworzone jest przez węgierskiego dewelopera NNG Software. Jeśli po raz pierwszy słyszycie tę nazwę w kontekście Androida, powinniście wiedzieć, że iGo to od lat poważny gracz na rynku urządzeń zewnętrznych oraz nawigacji montowanych fabrycznie w samochodach różnych typów: od osobowych, przez taksówki, dostawcze, aż po ciężarówki. iGo ma sławę niezawodnej i doskonale wytyczającej trasy. Pora to sprawdzić!

Podstawowe informacje


Najważniejsza informacja - iGo na Androida jest nawigacją płatną. Oczywiście możemy po 7-dniowym okresie próbnym korzystać z jej podstawowych funkcji, ale tak naprawdę nie ma to sensu. Aby cieszyć się tym, z czego iGo słynie, trzeba wykupić pakiet nawigacyjny, obejmujący wskazówki jazdy oraz głosy lektorów. Taki pakiet w przypadku Europy kosztuje obecnie 126 zł i jest wieczysty. Obejmuje też aktualizacje map (choć nie wiadomo ile razy w roku) oraz użytkowanie na kilku urządzeniach przypisanych do konta Google.

Dodatkowo we wbudowanym w aplikację sklepie można dokupić traffic (42,99 zł na Europę), ostrzeżenia o radarach (21,21 zł za Europę), dokładne wskazówki głosowe (TTS, obejmuje odczytywanie miejscowości, nazw ulic itp. koszt to 21,21 zł).

Rozmiary map:

  • Polska - 136,3 MB
  • Czechy - 94,5 MB
  • Francja - 483,7 MB
  • Niemcy - 509,9 MB

Bardzo rozsądne wartości, a w porównaniu z mapami OSM wręcz mikroskopijne. Oznacza to, że skompletowanie map nawet wszystkich krajów europejskich nie zapcha wam pamięci w telefonie.
Warto w tym miejscu wspomnieć, że iGo wykorzystuje mapy HERE. Ich zaletą jest duża rzetelność w odwzorowaniu sieci drogowej, spora baza POI, ale niestety dość rzadkie aktualizacje.

Aktualnie w nawigacji są dostępne mapy z 3 kwartału (Q3) 2015 roku. Dziwna sprawa, ale mapa Polski zawiera odcinek Drogowej Trasy Średnicowej na Śląsku, który został otwarty dopiero w kwietniu 2016 - a więc mapy posiadają jakieś uaktualnienia. Ale w okolicy Łodzi przez brak narysowanego zjazdu musiałem nadłożyć drogi na ekspresówce - zbyt późno się zorientowałem, że powinienem zjechać.

iGo oferuje dwa głosy nagrane. Interfejs można wyświetlać w dwóch schematach: jasnym i ciemnym. Moim zdaniem ciemny prezentuje się bardziej elegancko i kontrastowo, przez co jest wygodniejszy w obsłudze. Mapy są schludne i minimalistyczne, płynność zoomowania jest na zadowalającym poziomie, choć zdarzają się przycinki podczas renderowania.

Wyznaczanie trasy


Trasę podróży możemy wyznaczyć na kilka sposobów: za pomocą prostej wyszukiwarki, wpisania dokładnego adresu, wyboru punktu POI, współrzędnych oraz wyszukiwarki online (HERE). Możliwe jest zapisywanie punktów oraz całych tras.

Obliczanie trasy jest bardzo szybkie. Przykładowo trasa z Polski do Hiszpanii (ponad 2100 km) wyliczana jest w 3-4 sekundy. Po podejrzeniu trasy zaproponowanej przez iGo wg zdefiniowanego kryterium (szybka, krótka, ekonomiczna, łatwa), możemy ją edytować poprzez dodawanie nieograniczonej liczby punktów pośrednich lub wyznaczyć inne trasy. iGo jest w stanie zaproponować nawet 5-6 wariantów tej samej trasy w zależności od tego w jakim tempie chcemy jechać i ile na naszą podróż wydać. Ponadto z menu podręcznego z łatwością wykluczymy określone odcinki lub punkty.

Nawigacja wytycza trasy różnego typu: dla samochodów osobowych, pojazdów uprzywilejowanych, autobusów, taksówek, ciężarówek, rowerów i pieszych. Co więcej, możemy zdefiniować własny profil pojazdu i określić takie parametry, jak prędkość maksymalna, zużycie paliwa, typ silnika. Będzie to miało realny wpływ na obliczane przez nawigację czasy jazdy.

Nawigacja pozwala na wykluczenie dróg gruntowych, promów, pociągów promowych, pasów do grupowych dojazdów, a nawet dróg okresowo płatnych.

Zresztą opcji konfiguracji jest od groma. Można zmieniać wygląd mapy (w tym ikonę wskaźnika), ustawiać ostrzeżenia przed różnymi niebezpieczeństwami, wreszcie informacje, które mają być wyświetlane podczas jazdy. Ciekawą opcją dla niektórych kierowców będzie widok rozwidleń dróg pokazujący dużą ilustrację rozjazdu ze strzałkami na jezdniach, które należy wybrać. Jest też podobny podgląd tunelu - wg mnie gadżet kompletnie zbędny.

Świetne jest za to i bardzo pomocne wyświetlanie z wyprzedzeniem znaków ostrzegawczych. iGo ostrzeże nas przed ostrym zakrętem, przejazdem kolejowym, przejściem dla pieszych, wyświetli ostrzeżenia o śliskiej drodze itp. Cenna rzecz.

Prowadzenie


Docieramy do sedna. Najważniejsza funkcja każdej nawigacji w iGo jest jej najmocniejszym punktem. Ekran nawigacji jest logicznie i sensownie rozplanowany, a strzałki manewrów bardzo czytelne. Genialnie zwizualizowano ograniczenia prędkości, obok których wyświetla się aktualna prędkość. Nawigacja posiada też czytelnego i doskonale działającego asystenta pasa ruchu i fantastyczne, duże tablice kierunkowe - dokładnie w tym kolorze co tablice na drogach (na razie testowałem w Polsce, za jakiś czas sprawdzę, czy również w innych krajach odpowiadają rzeczywistym tablicom drogowym).




Podczas mojej podróży ze Śląska do Łodzi (ok. 240 km w jedną stronę) nawigacja ani razu nie straciła sygnału na dłużej niż kilka sekund, nie zgubiła się, nie "odpadła" od drogi. Wskazówki były wypowiadane dostatecznie wcześnie, by przygotować się do manewru. Jedyną denerwującą sprawą było przeskakiwanie kursora, któremu towarzyszą pojawiające się koło drogi kropki. Ponoć jest to specjalna funkcjonalność poprawiająca dokładność wskazania na mapie, jednak trochę denerwuje brakiem płynności. W żadnej z dotąd testowanej nawigacji nie spotkałem się z czymś takim.

Ciekawą sprawą są alternatywne trasy proponowane w czasie rzeczywistym. Stoimy na skrzyżowaniu i nagle widzimy na połówce ekranu propozycję zmiany trasy, która może nam pomóc ominąć zator. Możemy od razu podejrzeć nową trasę, zaakceptować ją lub odrzucić klikając na ekranie. Możemy też ją zignorować - wówczas po przejechaniu skrzyżowania podpowiedź sama zniknie.

Dodatkowe funkcje


iGo oferuje jeszcze kilka przydatnych bajerów:

  • mapa ruchu drogowego (w trybie online) pokaże natężenie ruchu na drogach - podobnie jak na mapach Google
  • komputer podróży to swego rodzaju kokpit pokazujący dane trasy w postaci zegarów samochodowych (prędkość, wysokość n.p.m., kierunek jazdy, godzina przyjazdu, pozostały czas, odległość do celu)
  • podsumowanie podróży to ekran zawierający mnóstwo danych o przebytej trasie (w tym rzeczywisty czas jazdy, czasy postojów) - można te dane zapisać
  • przydatne informacje - w każdej chwili możemy wyświetlić adresy najbliższych warsztatów samochodowych, placówek służby zdrowia, policji czy stacje paliw; podstawowe informacje o krajach europejskich (prędkość dopuszczalna, dopuszczalna ilość alkoholu we krwi, obowiązkowe wyposażenie pojazdu itp.); godziny wschodu i zachodu słońca.




Filmy


Prezentacja programu (z głosem):



Przejazd (miasto + Drogowa Trasa Średnicowa odcinek Gliwice-Zabrze):



Podsumowanie

Plusy

  • korzysta z dokładnych map HERE
  • mapy bardzo małych rozmiarów
  • bardzo przejrzysty i ładny, szybko reagujący interfejs i menu
  • ogromna liczba konfiguracji programu
  • genialna szybkość wyznaczania tras, dużo tras alternetywnych
  • nieograniczona liczba punktów pośrednich
  • duża baza POI
  • dodawanie własnych ostrzeżeń na mapie
  • pewne i bezbłędne prowadzenie, mnóstwo wartościowych informacji podczas jazdy
  • licencja lifetime


Minusy

  • niezbyt aktualne mapy i nieznana częstotliwość aktualizacji
  • wykupienie wszystkich dodatkowych funkcjonalności oznacza spory koszt - bez wydania minimum 126 zł nawigacja jest nieużyteczna



Ocena

9/10
Ogromne możliwości i precyzja prowadzenia czynią z iGo doskonałego kompana każdej podróży. Do pełni szczęścia zabrakło tylko częstszych aktualizacji map.


Link do aplikacji w sklepie Play

9 komentarzy:

  1. Anonimowy26.7.16

    Witam,
    Proponuję jeszcze przetestować inny płatny program z tej półki, mianowicie Sygic - wśród kierowców ciężarówek jeżdżących po UE to chyba najpopularniejsze aplikacje (oczywiście zarówno iGO jak i Sygic w odmianie Truck) i osobiście też zastanawiam się nad zakupem jednej z nich.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sygic będzie. Mam już zakupioną licencję, wkrótce trochę z nią pojeżdżę. Zachęcam do zaglądania!

      Usuń
  2. Wykupiłem traffic w IGo i nadal nic nie rozumiem. W Sygic pokazuje że trasa jest zakorkowana i proponuje ewentualny objazd. Natomiast w IGo objazdy są proponowane zawsze (jeśli tak zadekretuję w ustawieniach) i nie ma to związku z korkami. Jedyne co pokazuje IGo to mapa ruchu drogowego. Ale tam trzeba specjalnie zaglądać - nie do wykonania przy prowadzeniu samochodu. Gdy w Warszawie była narada NATO, IGo spokojnie prowadził na stadion, podczas gdy Sygic pokazywał zamknięta całą strefę. Naprawdę nie wiem za co zapłaciłem za ten niby traffic w IGo. Szkoda, bo wizualnie jest świetny, chociaż zgadzam się, że to skakanie obrazu jest denerwujące.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trudno mi coś w tej sprawie poradzić, nie mam wykupionego trafficu i nie wiem dokładnie na jakiej zasadzie działa. Te propozycje zmiany trasy, o których piszesz, są dostępne już w podstawowej wersji nawigacji turn-by-turn, więc chyba nie mają nic wspólnego z traffikiem. Spróbuj napisać do developera, widziałem że dość szybko odpowiada (raczej pisz po angielsku, to przyśpieszy sprawę). Jak się czegoś dowiesz, napisz proszę tutaj, żeby inni czytelnicy też skorzystali :)

      Dzięki za czytanie!

      Usuń
  3. Super filmik z przejazdu, bardzo dziękuje za niego.
    Co do skakania, to faktycznie wygląda to dziwnie, ale w sumie jadąc autem na navi zerkamy na moment, więc to chyba aż tak nie przeszkadza.

    Jak dla mnie dziwny jest ten asystent pasa ruchu, najpierw pokazuje że dwa pierwsze pasy od prawej są na wprost, a za moment przełącza się do skrętu w prawo i za chwilę znika, w TomTom go jest znacznie lepiej, tam asystent pasa jest wyświetlany szybciej i wyraźnie pokazuje z którego pasa gdzie pojedziemy.
    Pozdrawiam i korzystając z okazji dziękuję za super bloga!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za komentarz! W iGo asystent jest jakby bardziej dynamiczny, częściej zmienia wskazania. Myślę, że spore znaczenie ma prędkość,z jaką się jedzie, im szybciej, tym te zmiany następują szybciej.

      Zachęcam do częstego zaglądania, będą kolejne recenzje i filmy :)

      Usuń
  4. Anonimowy24.1.17

    Mapy są aktualizowane co pół roku

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hm... nie. Minęło już ponad pół roku odkąd zainstalowałem iGo z mapami z Q32015. Więc w żaden sposób nie pasuje to do Twojej tezy. A jedyny komentarz producenta, powtarzany od kilku miesięcy (!) brzmi:
      "The map updates are already in progress. Please, check the in-app Shop regularly. Once the updates are available, you can download them free of charge. Thank you for your understanding and patience."

      Usuń
    2. Ja zakupiłem iGO w lipcu 2016 i do dziś mapy Q3 2015. Co dwa miesiące wysyłam zapytanie do Igo o aktualizacje i odpowiedź jest wciąż taka sama - pracujemy i wkrótce będzie. Niestety nie wiadomo co dla iGO oznacza wkrótce :-)

      Usuń

Proszę o zachowanie kultury w komentarzach.